Jus Avocado~

Posted: 27/04/2010 in fruit
U’ols biasa tak dgn buah avocado ni.Secara jujur Ell mmg tk pernah makan.Ya,mmg Ell jakun..haha..Dan haritu ada jiran ni balik kampung dia kat Indonesia(kat sana melambak buah ni) n dia bg ni kat MIL.MIL pun mcm dh biasa je..terus dia buang kulit n blander jadikan jus.Tambah air, gula sket n jgn lupa susu pekat manis. ice-ice bebeh (kalau suka)
We’ols yg agak kejakunan ni rasa was2 nak cuba.Org yg pertama rasa is Marsha(1st dotter).Dia siap kata “mama,apasal pelik rasa dier”.Ell pun dengar mcm tu mmg lh tak nak sentuh…tp yg heran,dia boleh plak menambah2,mcm tk cukup2.Ell pun tak naklh kempunan mcm mak ‘si pekan’..kang tk pasal2 di telan dek batu belah,batu bertangkup,Ell try lah..errmmm,sedap lah u’ols..serius,mmg sedap.Menurut MIL lebih sedap kalau ada cincau,mcm sirap bandung tu,kalau tambah cincau kan ke sedap..:)
MIL kata lg,dulu dia minum segelas kemain mahal harga dier..tp ni blander sendiri 3 biji dpt satu jug.Lagipun avocado yg dr Indon ni besar2 u’ols..tk sama mcm kat supermarket tu.Haa..barulh puas.. Ooops..lupa nk ckp, ttg rasanya lbh krg mcm air carrot susu. Tp mmg lbh sedap kalau dletakn ice sikit. Mmg best..boleh sangat dterima tekak sesiapa yg meminumnya n that I gerenti ya.

                                   
Dah alang2 tunjuk buah n jus avocado ni,jom Ell nak share 10 khasiat nya dgn u’ols.Ni pun Ell amik kat internet je.

 1.Pencegahan Barah Prostat
Avokado telah ditunjukkan menghalang pertumbuhan barah prostat.


2.Pertahanan Kanser Mulut
Penyelidikan telah membuktikan sebatian-sebatian tertentu itu dalam avokado dapat untuk mencari pra kanser mulut berkanser dan berkanser sel-sel dan memusnahkan mereka tanpa membahayakan sel-sel yang sihat.


3.Perlindungan Kanser Payudara
Avokado, seperti minyak zaitun, adalah tinggi dalam asid oleik, yang telah ditunjukkan boleh mencegah kanser payudara dalam banyak kajian
4.Kesihatan Mata
Avokado mempunyai lebih lutein karotenoid daripada mana-mana buah. Lutein melindungi terhadap kemerosotan makula dan katarak, juga menghalang penyakit-penyakit mata berkaitan umur

5.Kolesterol Lebih Rendah
Avokado adalah tinggi dalam sitosterol beta, satu sebatian yang telah ditunjukkan untuk kolesterol lebih rendah. Dalam satu kajian, 45 orang sukarelawan mengalami satu kejatuhan sederhana dalam kolesterol 17% selepas memakan avokado untuk sekadar seminggu.

6.Kesihatan Jantung

Secawan avokado mempunyai 23% folate. Kajian menunjukkan seseorang yang berdiet kaya dalam folate mempunyai satu kekerapan lebih rendah penyakit jantung daripada mereka yang tidak. Vitamin E, lemak monounsaturated, dan glutation dalam avokado juga bagus untuk hati.


7.Pencegahan Strok
Tahap tinggi folate dalam avokado juga mempunyai hanya satu risiko strok lebih rendah daripada mereka yang tidak mengamalkn pengambilan avocado.

8.Penyerapan Zat Lebih Baik
Penyelidikan telah menemui nutrien tertentu itu adalah diserap lebih baik apabila dimakan dengan avokado. Dalam satu kajian, apabila peserta-peserta makan salad mengandungi avokado, mereka diserapkan lima kali jumlah karotenoid (sekumpulan nutrien yang termasuk likopena dan beta karoten) daripada mereka yang tidak memasukkan avokado.

9.Sumber Glutation

Avokado ialah sumber terbaik glutation, satu anti pengoksida penting. Penyelidik-penyelidik berpendapat itu adalah penting dalam mencegah penuaan, kanser, dan penyakit jantung.

10.Penjana Vitamin   E
Avokado sumber vitamin E paling baik,ia merupakan satu vitamin penting yang melindungi terhadap banyak penyakit-penyakit dan bantuan memelihara kesihatan secara keseluruhan.


Sumber rujukan : healthdiaries.com
Comments
  1. rasp says:

    hahahaha sis…i lagik jakun ooooosampai now lum pernah rasa….nampak cam sedap tapi ntah naper lum terpanggil napsu makan tu itu hehehehhe

  2. mamarempit says:

    Dulu dah tanam,…tp tk tau le..sameade kena racun or kena tebang ngn pacik yg tebang pokok kekabu akak ari tu…kt umah SIL kt Kempas…ada 2 pokok…buah melambak2….tp dia dh pindah…so pokok tu..dh kena tebang…sayang….Tp akak tk pnh try minum…heheh..

  3. ratna says:

    oo cam tu yer buah avocadonya.. & byk jugak khasiat dia.. tp kalau kita buat sendiri air ni mesti khasiat dia lebih berkesan kan..

  4. kalau kt tesco mcm sush nak jumpa buah nieh ..mkn gitu jer sedapppp

  5. Yan says:

    ell.. yan pun tak penah rase avokado.. sedap eh.. ade cam buah kiwi??ermmm buleh gakler nak try nanti… tp skang sakit tokak.. ermm tunggu baikla jawapnyer..

  6. Yan says:

    opss lupe nak tanye..kandungan zat besi dia byk tak?agak2 buleh naikkan hb ke?makan mentah sedap tak??

  7. cikgadis says:

    wahh!! kenapa buah yg ku suka ada sini???

  8. sweetfiza says:

    rasa apa ek jus ni …hhmmm……x pernah terpikir plak nak minum or mkn buah ni ….diriku lg jakun dari drimu ….hu hu hu….

  9. ninaneno says:

    teringin nak try buah ni… tapi tatau nak buat apa dengan dia… bagus gak akak bagi cadangan blend je buat jus…selalu tengok buah ni dalam tv…dekat botol2 syampu je…

  10. Dee says:

    dee pun x penah rasa..tp rasanya kt restoran2 nasi padang..or ayam penyet tu..air ni wajib ada..ramai yg kt sedap..

  11. ct rahani says:

    sy pun jakun gak kak.. x penah lagi try minum.. tgk buah ni penah la.. lenkali leh cuba nih..

  12. Joyah Sempoi says:

    macam best jer..nanti boleh try..kat sini banyak jugak dijual tapi selalunya diorang buat campur dalam salad..kalau tengok jamie oliver tu pun rajin guna buat salad..anyway, thanks for sharing..:)

  13. Tihara says:

    ell..akak pn baru je wat ent3 pasal avocado ni sbb jakun sangat heheh..teringin nak mnum juice nya ditambah coklat syrup..aduss

  14. larra says:

    sedap avocado ni..cuba buat smoothie..avocado + brown sugar + plain yogurt + ice..blend semua bahan..yummy2..kite dpt resepi sal kite penah keje kt healthy juice..try ler..

  15. ~ Lady ell ~ says:

    rasp>>macammaner tu ekk.nk tunggu napsu susah jugak.try je sis..mmg sedap,betul..tk tipu punyer.mamarempit>>aduyai akakk..napelh tk penah terai.sedaplah kak…ratna>>ha'ah,try lah dan dijamin kebersihannya..:)

  16. ~ Lady ell ~ says:

    diana>>sedap jugak ekk.ell slalu tengok kat tiwi org buat campur nga salad je..:)ell ni mmg btul2 jakun la..yan>>buah kiwi masam ler..avokado ni sedap…wah yan,ko menanye aku mcm aku ni pakar pemakann yerk.nape ngandung eh.tp dh ada yg kata mkm mcm tu je pun sedap…tyr ler..cikgadis>>tp tidak dijual disini ya..:)

  17. ~ Lady ell ~ says:

    sweetfiza>>takper,kita geng..rasanya sedap mcm karot susu kot.lebih kurang la..ninaneno>>erk,kat botol syampoo je kamu tengok.hahahahDee>>ha'ah betullah tu,kat restoran nasi padang mmg ada.dah katanya resepi dr Indonesia kan…

  18. ~ Lady ell ~ says:

    ctrahani>>tak pelah ct,kita sama2 jakun..eh,tp akak dh tak jakun satu step..hihihijoyah sempoi>>mesti murah kan buah ni kat sana..selamat mencuba..:)Tihara>>hihihi pemikiran kita sama ke kak..:)larra>>eh ye ker…mekasih share kat sini ya.n mekasih komen jugak.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s