Close Factory~

Posted: 08/03/2010 in pregnant

Monday,March 8,2008

Salam…
Susulan dr pengalaman2 bersalin Ell yg pernah Ell lalui ada pulak yg mintak Ell beranak bnyk sbb murah rezeki.Buat ank ni bkn semudah bercakap je.sukati je nk request org beranak ekk.Pada Ell buat masa ni cukuplah 4 org cahayamata yg Ell ada ni.Harapan Ell nak jaga n didik d’ols dgn elok,bg pendidikan sempurna semoga bila d’ols besar kelak pandai menjaga maruah diri dan keluarga serta berhemah tinggi.Itu yg paling utama.

Tp tk kurang juga yg suruh Ell tutup je kilang buat ank ni (ikat peranakan).Katanya kalau ank dh berderet nnt ank2 terbiar pulak.Biar ank tk ramai tp tk terabai,katanya.
Sebenarnya panjang jugak Ell pikir mengenai hal ni.Lebih elok pikir panjang seblm buat keputusan dr pendek akal sudahnya menyesal.Ell pun tahu setakat mana kepampuan keluarga Ell.Tak perlu nk arahkan itu ini.kami suami isteri tahu mcmmana nk merancang hidup kami.takkan lah kami ni asyik nk buat ank mcm kucing tu.ada akal,gunalah sebaiknya.Kalau nk bg nasihat boleh je dengar,tk tk yah nk paksa2..

Bg Ell perjalann hidup kita Allah dh tentukan.Kita manusia hanyalah milk Allah yg Maha berkuasa,buatnya bila dh mandul nnt tiba2 amanah (ank2) yg Allah titipkan pd kita ditarik balik dan time tu terasa nk anak lagi tentu kesal tak sudah sampai kemati.

Apa2 pun setakat ni,kami sekeluarga masih mampu hidup dgn senang hati.

Comments
  1. Salam sis..Semoga sihat selalu..Anak yang dilahirkan adalah rezeki yang Allah s.w.t bg kepada setiap pasangan yg telah mendirikan rumahtangga. Setiap anak ada rezeki dan kelebihannya..Bersyukur sebab dapat anak..Saya dilahirkan dlm keluarga yg ramai. Alhamdulillah semuanya sempurna dn sedang meniti kedewasaan..Best dapat family besar ni..Dulu kami kecik, org xsuka tp kami buktikan kami mampu jadi insan yg berjaya dlm bidang masing2 disebabkan ummi tahu, anak ni akan bawa perubahan dalam keluarga..W'pun saya belum berumah tangga, ummi dah pesan awal2 jgn nak rancang2 utk dpt anak ni..Terima rezeki yang Allah nak bg tu..Sebab belum tentu kita akan bernasib baik..~Banggalah dgn diri sis..sy doakan sis mampu mengharunginya dan dapat didik ank2 sis dgn berjaya..Pedulikan ckp2 org..Allah s.w.t lebih tahu apa yg terbaik buat kita..

  2. LoVEaQshA says:

    salam kak..lm xtinggal jejak..Betul tue kak,watpe nak ikut ckp org,sume tue rzeki dr Allah..~!!Nti menyesal plak lau Allah tarik sume rzeki yg da ada,mulala rs menyesal..Zura pun xpenah merancang apa2,cuma belom rzeki..!!Wlpn dalam hati xda sape yg tahu merintih2 bila tgk org ada ank nie rs cam sedih jer tp sume tue rzeki bukan kita yg tentukan bla nak or bila xnak..Anak tue pembawa kebahagiaan dan rzeki,sebab tue zura tgk akak sntiasa ceria dan manis sebab bahagia disamping sumai dan ank2 yg comel..Hidup kita biar kita yg tentukan kak,sebab kita masih mampu berfikir waras..

  3. eZa says:

    bagi saye family planning amat penting. memang lah anak tu rezki, tapi macam kate ell itu semua bergantung pada kemampuan kita. saya setuju. bukan mudah nk besarkan anak² zaman sekarang. tak macam dulu². cabaran sangat besa nowadays.happy monday ell!😉

  4. bspotgurl says:

    Morning.. ingatkan tutup kilang apa pulak nih.. rupe-rupenye kilang lain ek..Apa khabar ibu & baby?

  5. Redbloodsnow says:

    hehehe…bace entry nih tiba² tingat plak kat jiran sebelah umah yg baru bersalin..hehe🙂

  6. Dee says:

    apa pun dee percaya ell tau merancang perjalanan hidup ell..harap ibu dan baby sihat2 aje hendaknya..

  7. Sayang.Ibu says:

    haishhh…mandai2 jer org nak suruh2 ell bukak/tutup kilang.. tu kan terpulang pd suami isteri, org lain x yah laa memandai bg pendapat

  8. Shiela Latif says:

    salam elly,…sapalah yg memandai suh ko buka/tutup kilang nie sesuka ati jer?? kesenangan kita bersalin nie dah rezeki tuhan nak bagi..macam lah juga dgn anak…pedulikan org yg tak berapa nak faham hukum alam nie…kalau aku samalah juga macam ko…tak kisah berapa anak yg ada skang nie…yang penting biarlah kita jaga anak kita nie baik-baik then diorang leh jadi anak yang berkualiti didunia dan akhirat yg paling penting…supaya nanti kita adalah bekalan di sana nanti dgn doa-doa dari anak-anak kita nanti…aku sallute kat ko kwn dr sekolah yg aku kenal…pengorbanan kita nie duk kat umah jaga anak-anak pasti akan terbalas nanti…amin…🙂

  9. ibu 2AZ says:

    salam kenal ell, thanks jenguk blog kite..ina add awak kaytahniah..wah dah abis pntg ek..legakan..biler setat keje..? 4 org dah..alahmdulillah..kite pun terpiki hal yg sama..cume lom decide nak amik apa lagik..nak try takut je..hehe

  10. mamaadam says:

    Ell..finee pun jumpe ramai org mcm ni..yang tau bercakap je..kita tau la mcmana nak planning keluarga kita kan..tak perlu advisor yang menyakitkan hati ni emm manusia macam2 la

  11. ~ Lady ell ~ says:

    brilliant marjan>>salam..alhamdulillah sihat :)sis rasa keluarga kamu sbuah keluarga yg hebat..:)loveaqsha>>salam zura..akk rasa nk melalui keusia tua secara natural..kalu boleh pil2 perancang tu pun akk tk nk ambik..tp runsing jugak sbnrnya kalau tetiap 2-3thn beranak je n paling tk bleh nk cntrl kalau ada penambahan tiap2 tawon..:)apa2 pun akk doakn supaya rezeki zura suami isteri akn tiba jugak nnt.:)

  12. ~ Lady ell ~ says:

    eza>>patutlh ank eza masih 2,perancangan yg berkesan..:)betul,skrng ni nk besarkn ank2 perlukan perbelanjaan yg besar jugak kn..bspotgurl>>mama n bby sihat..:)ni citer tutup kilang buat ank..hehehe

  13. ~ Lady ell ~ says:

    redbloodsnow>>>skrng musim owang beranak la zie..kt tmpt akk ni berderet tunggu masa..:)dee>>mekasih dee..ell n bby sht🙂

  14. ~ Lady ell ~ says:

    sayang ibu>>intan,ell rasa kalau nk bg pendapat ok jer..tp bab paksa memaksa tu yg nyampah jadiknye..asyik2 la bertanya.shiela latif>>betul3…insya'allah,berkat doa ko shiela akn ada ganjaran utk kita ibu2 ni kan..:)

  15. ~ Lady ell ~ says:

    ibu 2AZ>>salam kenal..:)mekasih..lega dh abis pantang.:)tp ell fulltime h/w la ina..kan…takut ada side effect sebenarnya,walaupun doc/nurse kata tkde apa2.cnth ell dh nmpk pd kazen hubby sendiri..mamaadam>>buat hal memasing udah le kan.nk amik tahu boleh,tp nk tentukan hidup org hentikan jela..ell doakn finee slmt bersalin ya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s