Menjelang Bersalin~

Posted: 08/01/2010 in info, pregnant

Friday,Jan 8,2010

~gambar ikhsan ‘google’~

Kesakitan ketika bersalin juga merupakan nikmat Allah SWT kepada kaum wanita.Kerana kesakitan yang dirasai itu merupakan ujian keimanan seseorang.Melalui rasa sakit yang dialami oleh para ibu akan menambahkan lagi rasa kasih sayang terhadap anak yang dilahirkan.Kerana didalam sebuah hadis ada disebutkan jika kita sabar menempuh kesakitan,disamping itu kita bersyukur dan memuji kebesaran NYA,nescaya segala dosa kita akan diampunkan.Subhanallah,begitu tinggi dan besarnya RAHMAT Allah SWT kepada kaum wanita yang menghadapi penderitaan dan kesakitan di waktu bersalin.

Sebagai seorang islam yang mempunyai pedoman dan pegangan,ibu yang mahu melahirkan digalakkan banyak2 membaca ayat2 Al-Quran.Antara ayat2 yang perlu diamalkan ialah:

1.Surah Al-Anbiyak (ayat 87)

وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri

2.Ayat kursi

اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ
Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).

3.Surah Al-A’raf (ayat 54)

إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَكَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah Yang Menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Dia bersemayam di atas Arasy; Dia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Dia pula Yang Menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah Yang Mencipta dan Mentadbirkan sekalian alam

4.Surah Al-falaq

قُلۡ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلۡفَلَقِ (١) مِن شَرِّ مَا خَلَقَ (٢) وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ (٣) وَمِن شَرِّ ٱلنَّفَّـٰثَـٰتِ فِى ٱلۡعُقَدِ (٤) وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ (٥

Katakanlah (wahai Muhammad): Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk.Dari bencana makhluk-makhluk yang Dia ciptakan. Dari bahaya gelap apabila ia masuk. Dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan).Serta dari kejahatan orang yang dengki apabila dia melakukan dengkinya.

5.Surah An-Nas

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
قُلۡ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ (١) مَلِكِ ٱلنَّاسِ (٢) إِلَـٰهِ ٱلنَّاسِ (٣) مِن شَرِّ ٱلۡوَسۡوَاسِ ٱلۡخَنَّاسِ (٤) ٱلَّذِى يُوَسۡوِسُ فِى صُدُورِ ٱلنَّاسِ (٥) مِنَ ٱلۡجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ (٦)

Katakanlah (wahai Muhammad): Aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekalian manusia.Yang Menguasai sekalian manusia. Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia.Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam.Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia.(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia.

Amalan2 yang disebutkan diatas adalah berdasarkan sabda Rasulullah SAW,yang bermaksud:-

“Apabila Fatimah telah hampir melahirkan,Rasullullah menyuruh Ummu Salamah dan zainab binti jahsy agar datang melihat Fatimah,maka Rasulullah SAW membaca ayat Kursi,surah Al-A’raf ayat 54 disisi Fatimah dan memohon perlindungan kepada Allah dengan membaca Al-Muawwizatain iaitu surah Al-Falaq dan surah An-Nas”

(riwayat:Ibnu Sunny)

Sumber dan Rujukan Al-Quran

*Buku ‘Amalan ketika mengandung & setelah bersalin serta panduan menamakan bayi’
*Quran Explorer (bacaan A-Quran dan terjemahan pelbagai bahasa)

Sila klik nuffnang poll utk menyokong blog lifeofladyell.
~Terima Kasih~
Comments
  1. Sayang.Ibu says:

    semoga selamat semuanya ell.. nnt kalo da bersalin sms laaa yerrr…

  2. good info sharing sis..u best of luck ok?banyakkan zikrullah..ayu doakan yang terbaik untuk ell..*hugs*ATS SHOPPE – Macam-macam ada!!!

  3. rasp says:

    i dulu2 kalo tak rasa sakit, leh le baca bermacam2 ayat al-Quran..tapi bila dtg contractionnya….terus diam seribu bahsa…hanya leh lafaz YA Allah je berkali2, tu pun dlm hati je…smoga semuanya berjalan dengan lancarnya sis…jgn lupa sms i ek dah bersalin nanti🙂

  4. T.u.Y.a says:

    salam kak ell..semoga dipermudahkan segala nya nanti yer..Tuya doakan yang terbaik..muah muah..

  5. ~ Lady ell ~ says:

    sayang.ibu>>>mekasih intan..insya'allah ell sms ya.:)ayu>>>tq sis…ya Allah,syukurnya dpt2 kwn2 yg tolong dokan utk ell nih.smooch n hugs*

  6. ~ Lady ell ~ says:

    rasp>>>betul sis..sama je kita.dh nk dekat2 tu boleh lagilah baca apa2 yg patut..tp bila sakit dh kuat mmg dh tak terucap apa pun..:)dnt be kuatir..sis antara yg pertama ell sms ya..:)smooch n hugs*tuya>>>alahai…terima kasih bnyk2 lah tuya yer..hugs*

  7. mamaadam says:

    Emm same2 la kita bersedia menghadapinya..Ell dulu kan…semoga semua selamat ye..doakan saya jugak

  8. ~ Lady ell ~ says:

    mamaadam>>>insya'allah…ell anytime je nih.:)dh tentu ell doakan finee jugak..:)

  9. semoga selamat bersalin..nanti khabarkan pada kawan2 blogger ye.. meraikan kegembiraan bersama…

  10. Semoga Allah memudahkan kelahiran baby ke-4 ni..Semoga dia menjadi khalifah yang BAGUS & BAIKBertambah ilmu saya hari ini..walaupun dah tau tp kadang lupa juga..tq sis for the informationHugs~ (^_^)

  11. reena says:

    wahhh…dah nak bersalin dah dia yek… semoga slamat semuanya k… sakit bersalin nih nikmat sgt pd kite sbb cume rase wktu bersalin je… lps dah kuat baby… semuanya rase cam mimpi…anyway take care dear….

  12. reena says:

    ehh… bkn kuat taw… kuar baby…. haha… cane bole silap taip nih… haihhh

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s