Puding Roti & Jus Roselle

Posted: 12/11/2009 in desserts, pudding, recipe

Thursday,Nov 12,2009

Puding Roti Bakar
Bahan2:-
6-8 keping roti putih
200ml susu segar/susu cair
butter/margerine
2 biji telur
Gula
Kismis
esen vanila
choc rice/choc chips
Cara2 penyediaan:-

1.Potong 4 setiap roti dan sapukan butter/margerine depan belakang.
2.Susun roti dlm bekas pembakar dan tabur kismis serta choc rice/choc chips setiap lapisan.
3.Bekas lain,pukul telur, 2 sudu gula, susu dan esen vanila.
4.Curahkan keatas roti dan biarkan terendam selama 1/2 jam.
5.Tabur sedikit gula (sesudu) atas roti.
6.Bakar dengan suhu 200’c selama 20minit.

Puding Roti sebelum bakar

Sos Custard:-

1 tin susu cair

2 sudu gula

2-3 sudu tepung custard

Caranya:-

~Kacau semua bahan atas api

~Curahkan atas puding sebelum makan/hidang.

Jemput makan…
~Gambar bawah bunga rozel ya.Bunga rozel ni MIL beli kat pasar.Murah je, yg dlm gambar ni lebih kurang 2hinggit dan kos keseluruhan dlm 4hinggit. Puas lah minum kalau buat kordial tu.Kalau beli sebotol kat supermarket harganya dlm lingkungan RM8++ . Rasanya sedap sket dr ribena🙂. Dan disebabkan buat sendiri,kualiti kebersihan dijamin 100% dan disahkan tanpa bahan pengawet.😀

Nak buat senang je.Cuci bersih semua bunga2 ni,kemudian masak dgn air sampai keluar kaler warna merah pekat.Masukkan gula bape bnyk ikut suka.Pastu tapis utk dapatkan patinya saje.Kalau manis,bancuh dgn air bila rasa nk minum.Minum sejuk2 mmg sedap.Pati nya tu boleh simpan dlm fridge .Untuk kuantiti rozel yg sebanyak ini,akan menghasilkan lebih kurang 1botol setengah pati pekat rozel.So,mmg untung kan.

Katanya kalau kita amalkan jus rozel bnyk kebaikan .Antara khasiat jus rozel

1. Anti Penuan

2. Pencegah penyakit Cardiovaskular

3. Anti-cancer.

4. Demam panas/selesema.

5. Resdung (alergi) dan Asma.

6. Stress atau Sukar tidur (Insomnia).

Ia kaya Vitamin c , bersifat antioksida, beta carotene, vitamin B1, B2 and B6.

So u’ols, silakan…

Comments
  1. bspotgurl says:

    Puding roti tu nampak sedapp.. thanks for the recipe yeaa..

  2. mamaadam says:

    Wow Ell nampak sedap sgt ni.. kene try buat la..thanks ye sharing recipe

  3. LoVEaQshA says:

    akak sedapnyer puding rti tue..!~ nyum!nyum!!nti lau trn sn lehla akak watkan mcm2 mknan utk zura erk!~!hehe

  4. Dee says:

    meleleh dee tgk puding roti tu..slurrpp..roselle tu mmg senang nk tanamkan..beli jus siap je kat kedai..hehehe..

  5. ratna says:

    hmmm.. nampak meriah & sedap puding roti tu. masuk puding roti ni dah 2 resepi ell saya nak cuba tp tak cuba2 lagi.. satu lagi tu puding caramel ker apa ntah..

  6. reena says:

    mase raye kat opis aritu smptla meng'ngap' puding roti nih… mmg beshla yang…tgk ngupe cam simple je kan??

  7. cHeRyNa PiReS says:

    sukanya tgk sos custard curah atas tuh. tp sha takleh nak masak cenggini, nanti ada yang kencing manis punya kiraan tinggi dalam rumah nieh:P

  8. nasazfrog... says:

    adoii.. sodap eh hai… thanks ell kongsi resepi ngan bloggers… nak kena cuba neh..🙂

  9. rasp says:

    one of my fav. dessert to make & eat…bread pudding! tak jemu2 i makan nie😀

  10. Lieya says:

    Ell, bile nak wat puding roti tu lagi??? BUat la lepas tu pos kat aku sini… ehehee

  11. ~ Lady ell ~ says:

    bspotgurl>>>sedap dimata..sedap gak ditekak..hehe.sila mencuba yamamaadam>>>Wow!..cuba tau..jgn kata nmpk sedap..rasanya pun sedap.try test ya.:)

  12. ~ Lady ell ~ says:

    LoveAqsha>>>heheh..kamu mcm tau je sedap..tengok je boleh rasa kat tekak ye..:)amboi..lum komfem nk turun dh demand mcm2 eh…no problemo la dear.Dee>>>oit!lap2..ell tak tau plak susah ke senang nk tanam pokok roselle nih.tp jiran depan umah tu ada tanam katanya..tk pulak ell tengok pokoknyer..katanya sepokok tu lebat gak lah bunganya.

  13. ~ Lady ell ~ says:

    ratna>>>senang je buatnyer..tak bnyk kerenah n tak leceh try la buat yer..sib baik dh lps mengandung..kalau tidak meleleh je kejenya..hahahahreena>>>buatnya pun se simple rupanya..tp yg penting,sedap lalu kat tekak kan reena..:)

  14. ~ Lady ell ~ says:

    CherynaPires>>>alahai..rasa bersalah plak letak gambar ni kat sini..sha dpt tengok je..sowi..Nasazfrog>>>tak de masalah..amik je resepinya ya.:)

  15. ~ Lady ell ~ says:

    rasp>>>wah..mesti sis nyer resepi lagi sedap.meh kita share..:)Lieya>>>boleh bila2 je.tp dh ada resepinya ni..try la beb.

  16. neezareef says:

    dlm pd sarat mengandung sempat masak2 sedap2 belaka ha..rajin tul ell..air bunga rosel tu pestime nengok..

  17. ~ Lady ell ~ says:

    neezareef>>>kak,tekak rasa teringin sgt.tu yg ada kerajinan tu..kordial rozel boleh beli kat supermarket.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s