Perjalanan Istimewa (Israk Mikraj)

Posted: 17/07/2009 in info

Kisah Israk Mikraj yg trjadi keatas Nabi Muhammad SAW wajib bg kita umat Islam yakin bahawa ia benar-benar berlaku.kejadian Israk mikraj berlaku kepada Baginda SAW ketika beliau sedang tidur di Hijir Ismail dekat Kaabah,bersama-sama saidina Hamzah,bapa saudarnya dan beserta juga Jaafar bin Abi Thalib.

Ketika baginda sedang tidur,datanglah malaikat Jibril dan Mikail beserta malaikat lainnya.kemudian para malaikat itu membawa nabi Muhammad SAW ke telaga Zamzam,kemudian dibelah dadanya dan dekeluarkan hatinya,lalu hati itu dicuci dengan air zamzam.Setelah bersih lalu dimasukkan semula hatinya di tempat asal,kemudian diisi dengan iman dan hikmah.Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”.

Kemudian malaikat Jibril mempersilakan Beliau menaiki kenderaan yg telah trsedia iaitu Buraq.Buraq adalah seekor binatang yang mempunyai kecepatan perjalanan sejauh mata memandang,mungkin lebih dari 18 juta kali kecepatan cahaya.Buraq sejenis binatang yang lain dari yang lain,luarbiasa dan tidak seperti binatang-binatang yang pernah kita lihat atau digambarkan oleh pelukis dalam ilustrasi mereka.Ternyata hanyalah khayalan pelukisnya sahaja,yang berbeza dari kebenaran.Apa yang penting,sebaik-baiknya kita percaya ada dan wujudnya binatang bernama Buraq ini .

Baginda memulakan perjalanan yang amat bersejarah itu dari Mekah ke Thaibah(Madinah) dengan ditemani Jibril.Dikota madinah ini beliau bersama Jibril berhenti bagi menunaikan solat sunat 2 rakaat.Setelah itu perjalanan diteruskan dan sampai pula ke Baitullaham (kota kelahiran Nabi Isa a.s).Juga Baginda diarahkan oleh jibril utk menunaikan solat sunat 2 rakaat.Setelah selesai,perjlanan diteruskan pula sehingga sampai ke Baitul maqdis.

Di Baitul Maqdis didapati telah berkumpul para nabi yang terdahulu menantikan kedatangan beliau.Beliau sempat solat berjemaah bersama para nabi-nabi dan beliau diberi penghormatan sebagai imam solat.

Sepanjang perjalanan Baginda SAW dari Masjidil Haram sampai ke Baitul Maqdis itu banyak sekali kejadian-kejadian aneh yang dialami oleh Nabi SAW. Antara kejadian-kejadian yang banyak diceritakan dalam kitab-kitab adalah seperti berikut:-

1.Dikejar Jin Ifrit

~Baginda diganggu dan dikejar Jin Ifrit dengan membawa obor(api) bermaksud merintangi perjalanan Baginda.Melihatkan itu,jibril segera mengarahkan Nabi SAW membaca doa yang diajarkan untuk keselamatan perjalanan Baginda itu.Setelah Baginda membaca doa tersebut,tersungkurlah Jin Ifrit dan terus hancur binasa.

2.Petani pemurah digandakan keuntungan berlipat ganda

~ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

3.Tercium bau harum Masyitah

~ Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir’aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir’aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhan).

4.Siksaan ke atas orang yang melengah-lengahkan solat.

~Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

5.Siksaan ke atas orang yang tidak mengeluarkan zakat

~Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

6.siksaan dan azab ke atas orang yang berzina

~Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

7.Siksaan ke atas pemakan riba’

~Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba.

8.Siksaan ke atas orang yang tidak menunaikan amanah

~Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

9.Siksaan ke atas orang yang menbuat fitnah

~ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

10.Siksaan ke atas orang yang suka mengumpat

~Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

11.Siksaan ke atas orang yang bercakap besar

~Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

12.Pelbagai siksaan ke atas kaum wanita

~ a.Wanita yang tidak menutup rambutnya daripada pandangan lelaki yang ajnabi dengannya.Baginda melihat wanita itu digantungkan dengan rambutnya dalam keadaan menggelegak otak.

~ b.Isteri yang suka menyakiti hati suaminya dengan kata-kata yang kesat.Baginda menyaksikan golongan wanita ini digantung dengan lidahnya dan dicurahkan pula air panas kedala-dalam halkumnya.

~ c.Wanita yang tidak bersuci dirinya dari hadas besar dan bersembahyang secara main-main dan dilakukan pula secara gopoh gapah kerana mengejar waktu dan memikrkan urusan dunia.Baginda melihat golongan yang seperti ini diikat kedua-dua kakinya kepada kedua buah dadanya,manakala kedua tangannya diikat kepada ubunnya.

~ d.Isteri yang tidak mahu melayani suami sebaliknya melayani lelaki lain akan disiksa dengan siksaan digantungkan kedua buah dadanya.

~ e. Wanita yang suka menceritakan hal orang lain kepada orang lain dan juga gemar berdusta.Baginda diperlihatkan golongan wanita ini dengan kepanya seperti kepala babi dan badannya seperti badan keldai.

~ f. Wanita yang suka membangkit-bangkitkan pemberian lagi gemar berhasad dengki dan menderhakai suami.Wanita golongan ini akan disiksa dengan siksaan rupanya seperti anjing,kemudian memasukkan api kedalam tubuh melalui mulutnya dan keluar melaui duburnya.

Kemudian,setibanya Rasulullah S. A. W. di Masjidil Aqsa,baginda terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

Comments
  1. neezareef says:

    good info di hari jumaat..tq ell

  2. ct rahani says:

    thanks kak.. bleh muhasabah diri di pagi jumaat nih..

  3. rasp says:

    salam sis…lama i tak menjenguk sini kan…

    neway, thx for tis info…crite2 cenggini mmg i minat baca, berulang kali pun takpe….

    thx for sharing…

  4. sweetfiza says:

    ye la bagus btul info di hari jumaat ni …

    ada award kat blog fiza …
    nnti gi ambik k …

  5. Dee says:

    info yg menarik di hari jumaat..ari lain pun ok gak..hehehe..

  6. ~ Lady ell ~ says:

    neezareef>>>
    alah kak,tak rugi kalau kita share kan…

    ct rahani>>>
    sila2, sila muhasabah diri.sama2 ya.

    rasp>>>
    selalu mengingat kan diri sendiri jugak ni..

    sharing is caring🙂

    sweetfiza>>>
    mekasih…nnt ell amik award tu ye.

    dee>>>
    hihihi…hari jumaat ni lebih berkat…hahaha memandai je ekk.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s