~Buah Koko~

Posted: 06/05/2009 in fruit, info, koko

Wednesday,May 6,2009

Salam alls..Hari kan,Ell nk citer pasal buah koko. Dulu masa Ell kecik2 bnyk pokok koko ni.Tp sekarang,kat sini susah nk jumpa,melainkan ladang koko yg dikomersialkan.Kisahnya smlm hsbn Ell gi umah kawan dia n trnmpk beberapa batang pokok koko..ada lh pulak koko yg dh masak ni…dia mintak 4-5biji dn bawaknya balik…Ell teringat plak masa Ell kecik2 dulu,kalau ada buah koko masak ni kat pokok,kat situ jugak Ell hempuk ketanah or lagakan 2 biji buah n makan…giler ganaz buah ni kan (kulit nya keras)..kena hempuk..๐Ÿ˜€

luaran buah koko yg dh masak..

isi buah koko

Ok,gambar atas tu,buah koko yg dh Ell belah dgn pisau (tdk digalakkan mengguna pisau utk menjg kualiti buah koko)…mcm tulh cara belah dia..isi buah koko tu brulas2 mcm buah cempedak lah (lebih kurang).Isinya kaler putih gading,tidak sama sekali kaler coklat koko sprt serbuk koko or coklat tu..rasanya mcm manggis campur durian belanda/rambutan..tk trlalu manis n masam .ha,u’ols imagine lh sendiri…๐Ÿ™‚
Utk buat serbuk koko,dr biji nya tu la…dijemur dn dikeringkan sampai kalernya coklat pekat- hitam pastu kisar halus jd serbuk koko.Kemudian diproses lh buat sesuka hati (kat kilang)…samada nk jadikan serbuk minuman ataupun chocolate.Rasa koko tu mungkin ikut kualiti dn grednya yg tertentu..(ntah)

U’ols,Ell jumpa info mengenai koko ni.Jom Ell nk kongsi>>>
SEJARAH PERKEMBANGAN KOKO
King louis xii & Anne

Sejarah perkembangan koko di luar amerika selatan bermula dengan kedatangan pengambara pengembara Eropah seperti Christopher Columbus. Eropah yang pertama menemui koko dan membawanya balik ke eropah.sungguhpun demikian perkembangan koko di eropah hanya bermula apabila Hernando Cortez seorang pengembara sepanyol mendarat di mexico pada tahun 1519
Kedatangan Cortez telah disambut baik oleh orang-orang Aztec.Cortez yang berkulit cerah dan bermisai itu dianggap kaum Aztec sebagai Quetzalcoatl,jelmaan tuhan mereka.
Cortez dibawa mengadap Maharaja Aztec bernama Montezuma dan dihidangkan dengan minuman chocolatl, minuman istimewa maharaja itu. Cortez kagum dengan status yang diberikan oleh kaum Aztec terhadap koko lalu membawanya balik bersama-samanya ke Sepanyol pada tahun 1528.

Pada peringkat awal, koko hanya dinikmati oleh orang-orang Sepanyol menyimpan rahsia kegunaan koko daripada diketuhui oleh negara-negara Eropah yang lain selama 100 tahun.
Bagaimanapun, perkahwinan puteri Raja Sepanyol, Puteri Anne dengan Raja Perancis , Louis XIII, pada tahun 1615 telah menyebabkan koko tersebar kepada negara-negara Eropah yang lain. Puteri Anne telah membawa bersame-samanya rahsia membuat minuman daripada koko
Selapas itu koko terus berkembang ke benua-benua lain, antaranya melalui kegiatan penjajahan serta perdagangan yang dijalankan oleh orang-orang Eropah seperti Inggeris, Sepanyol dan Perancis. Dengan terciptanya mesin-mesin pengisar dan pembuat coklat serta penemuan cara-cara pembuatan coklat yang baru, coklat juga turut berkembang di seluruh Eropah hingga ke Amerika Syarikat.

*info dipetik disini & potrait dr cik google..(mekasih cik google)

Comments
  1. eya says:

    Ell,
    kg kite pon ade koko..skang pon msh ade pokoknye..tp x sebnyk dulu la.
    mmg kene hempuk kalo nk mkn..sian koko. isi dia msm2 mns kan..shedap..

  2. kabussenja says:

    alahai, lama tak tgk buah koko nih… buah koko ni ade kenangan manis ms kecik2 dulu… thanx el…

  3. bspotgurl says:

    sedap ke? I tak pernah pulak makan buah nih.

  4. ARIFFDA says:

    baru ni blk kg, ada 2biji koko masak…tak sempat nak hempuk, anak2 buah dah hempuk….ell tau buah nam-nam???

  5. Yan says:

    wah ello penuh informasi..

    ermm dulu yan kecik2 selalu beli koko kat umah sebelah sekolah tu..
    duk dalam pagar terjerit2..
    “aunty!! nak beli koko”

    mahal tau… separuh je dia jual 50sen..

    tp tu almost 20years back punye cerita.. huhu skang dah lame tak makna.. dh cam lupe2 lak rasenye..

  6. pEts LovEr.. says:

    salam ziarah ell… me oso org johor.. dulu byk gak koko kat kmpg tuh..org tanam kat kebun blkg umah jerk.tp skang kiokkk dahh..hahaa

  7. Dee says:

    suker ar ngan ell..suka bg info2 yg boleh menambah pengetahuan..thx ye..keep it up!!

  8. neezareef says:

    kt kg sy tade pkok koko nih…

    kalu yg dlm2 lg tu mmg ade..

    x penah lg tgk buah koko live..hehehe

    thx bg info

  9. Lieya says:

    Huaaaa Elllllll, asal la ko p bubuh muke koko nie kat blog ko. kan aku dah mengidam nak makan koko. Rindu gile siut nak makan koko. Mase aku kecik2 dolu kale manyak la koko nie keliling uma aku, nak makan petik je mane2 yg masak, tak macam si Yan tu kene beli. Kan kan kannnn…

    Huhuhuuu uwaaaaaa El ko suruh hsbn ko belikan utk aku pastu pos kat g.p. Hehehehehee….

    Ariffda–> Buah nam2 pun aku sukeee… buah nie pun ade kat depan uma aku tp ade sepokok jerk, skg dah mati. Dulu selalu berebut ngan sepupu2 aku. Huhuuhuuuu tp skang pokoknya dah ilang ditelan bumi..

  10. ~ Lady ell ~ says:

    eya>>>
    pokok koko skrng tk sebanyak dulu..hahaha kesian koko ekk.habis dh gitu caranya..hempuk ler.. ๐Ÿ˜€

    kabussenja>>>
    apa lah agaknya kenangan manis tu kan..๐Ÿ™‚

    bspotgurl>>>
    nk kata sedap sgt tu tk lah..ok lah rasanya..

  11. ~ Lady ell ~ says:

    ARIFFDA>>>
    alahai…2 bji koko masak nk berebut hempuk..tkper2..kasi chance kat ank sedare๐Ÿ™‚

    ha,buah nam2 tu pun ell tau.kulitnya menggerutu tu kan..leper,n belah dr side tepi..wah..ell pun ske buah tu..erm..mana nk carik ekk.

    yan>>>
    aduss..kene beli 50sen utk separuh?kira mahal gak tu..dulu pokok koko ni bersepah..boleh kaya bisnes tu.. ๐Ÿ˜€

    petslover>>>
    salam kembali…owh ya,org johor gak..which part eh?mmg dulu kat tepi umah sesape lh,sekurang2nya ada 1 atau 2 pokok.tp mcm tk de pekdah/hasil sgt agaknya tanam koko tu..semua org duk tebang..tk pun habis mati kena mkn ulat.

  12. ~ Lady ell ~ says:

    Dee>
    alah dee..apalah sgt.kita tau tk rugi kalau brkongsi..tk gitu..thnx ya๐Ÿ™‚

    neezareef>>>
    wah..akak ni mmg betul2 org bandar nih.mmg susah pun kak nk tengok buah ni live.yg kita tengok slalu tu dh diproses..kita tinggal bancuh jer buat minum n mkn๐Ÿ™‚

    Lieya>>>
    hahaha part mana ko nmpk muka koko nih.tk tau plak aku koko ni ada muka๐Ÿ˜€

    aisey….nyesal aku letak dlm blog,siap suruh pos lagi…

    apalah dosa pokok nam2 ko tu sampai ditelan bumi..dahsat tul…ish2..
    hahaha lawak ah ko nih.

  13. Brilliant Marjan says:

    Salam kak ell..ske btl ngn info akk bg ni..sy penah mkn buah koko n nam2..bole thn la..

    biase r time kecik2,buah koko 2 pn kwn bg rase..dlm kelas wak2 cikgu ngajar lg..hehe..

    tuk pengtahuan kak ell n kak ariffda, umah nenek sy de buah nam2 lg..sy still mkn lg buah ni

  14. @tuneยฎ says:

    ell..mase mule kite bace koko..dalam otak aku ialah kopi…

    gilos!!

  15. ~ Lady ell ~ says:

    Brilliant Marjan>>>
    ada lg ke pokok nam2 tu…wah,boleh la bg sket.. :)sbb mmg susah nk jumpa pokok buah2 yg unik nih.

    atune>>>
    la…wakk,kopi ngan koko sama sekali tdk sama.. :)dr segi rasa mahupun rupa.

    tp boleh jadi gak ko pikir mcm tu..mungkin kepekatan kopi tu dikurangkan sket supaya rasanya jadi coklat kan..๐Ÿ™‚

  16. kakngah says:

    masa kecik2 dulu ayh mmg pengusaha koko. hari2 aku ler tukang jemur & kutip blk koko tu. ms baru jemur… sekse oooo.. melekat2 & berat sgt. tp bila dah kering & garing, senang jek. skrg kebun koko ayh aku dah pupus.. huhuhuhuhu!!!

  17. Yan says:

    ms tu cume kat umah aunty tu jek ade koko…

  18. ~ Lady ell ~ says:

    kakngah>>>
    kalau kebun koko ayah kakngah ada lagi..sure kakngah n family jadi anak jutawan malaysia..๐Ÿ™‚

    yan>>>
    oh ye ke…

  19. ct rahani says:

    kecik2 dulu sy pun suker makan buah koko nih.. nak2 empulur tghnya tuh.. skrg cam susah dah nk jpe yg real..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s