Kenali Pontian~part 2

Posted: 12/02/2009 in info, pontian

Thursday,February 12,2009

Tanjung Piai & Pulau Kukup

Landmark dipintu masuk taman Negara Tanjung Piai

Laluan bertiti di dek pemerhati

nun jauh disana,kelihatan kapal2 pelayar..jeti ini juga menjd tempat penggemar2 pemancing..

tanda arah ibukota serata dunia:) disini,tempat pertembuangan 2 arus selat melaka dan selat johor


Tanjung Piai merupakan penghujung tanah Benua Asia paling keselatan.. menghadap Selat Melaka, kawasan ini turut diwartakan sbg kawasan Ramsar [kwsn perlindungan wetland] pada Januari 2003 begitu juga dgn Pulau Kukup yg terletak berdekatan.. Tanjung Piai dinamakan sempena pokok bijirin tempatan yang dikenali sebagai ‘Paku Piai’. Ia adalah sejenis tumbuhan bijirin yang boleh hidup di kawasan yang masin.

PuLau KuKuP ( 2nd largest mangrove island in the WorLd).Pulau Kukup pula satu2nya Taman Negara Johor yg unik kerana hampir sepenuh kawasannya dilitupi dgn pokok2 bakau..bnyk hidupan bakau yg boleh ditemui antaranya ikan Belacak (tembakul) serta unggas2nya .difahamkan juga di pulau inilah ditemui spesis ikan Belacak paling kecil di dunia.. & paling besar di Malaysia [mmg besar ]

antara species ikan belacak/tembakul/mudskipper

Tanjung Piai membentuk satu-satunya koridor paya bakau yang menyambungkan Pulau Kukup dan tanah lembap Sungai Pulai. Terdapapt lima buah sungai merentasi Taman Negeri Tanjung Piai.Lima spesis burung air besar dan 7 spesis burung pantai dilihat mencari makan di mudflats ini.
Taman Negeri Tanjung Piai adalah kediaman kepada kira-kira 20 spesis tumbuhan bakau sebenar, dan juga kepada lagi 9 spesis bakau berkaitan, yang menunjukkan kadar kepelbagaian spesis yang tinggi.

Pulau kukup & Tanjung Piai sgt sesuai bg mereka yg ingin membuat research malah bg yg inginkan penginapan bercuti yg luar biasa juga sgt sesuai krn trdpt beberapa buah homestay yg boleh didiami serta resort bg mereka yg ingin merasai kehidupan diatas kelong..

yg brbaju hijau kiri sekali hsbn uncle (dlm bulatan) salah seorang pengusaha homestay di Tg. Piai.brgambar kenangan bersama pelajar2 dr mana ntah..:)

antara resort yg diusahakan oleh penduduk setempat..
to be continued~
Comments
  1. @t00neY r00neY® says:

    oke…wa tgu sapai abes…nnt bawak saye jln2

  2. Azie says:

    rmh my mil dkt sgt ngan kukup tu…kita asal pontian pon tak tau sgt heheheh mklm ler bnyk masa kt luar dr JOHOR heheheheh teruk kan..ok kita tgu smpai n3 berikutnya🙂

  3. Dee says:

    eh..baguslah ko buat info ni..selama ni dee x tau pun ada tempat menarik kat pontian…ada udang galah x? kalo ada leh gi sana…hehehe..

  4. rasp says:

    mmg menariks tertariks lah kat situ, nak nak yg kat jeti tanjung piai tu …

  5. ~ Lady ell ~ says:

    atooney rooney>ok no problem..as u wish my fren…Azie>oh ye ke MIL org kukup…selalunya gitu ler..tempat yg dh biasa ni tk nk amik tau sgt..Dee>udang galah takde,ketam bakau ade ler..n kt kukup tu bnyk sgt seafood restaurant tau..kene pilih la mana yg halal..sbb kebanyakn pengusaha nya org2 cina sbb nelayan2 derang mmg trdiri drpd penduduk setempat yg berbangsa cina..kalau nk percutian mewah tk de le kt pontian ni..cuma ada tempat menarik yg sgt elok utk tambah pengetahuan..:)rasp>dh trtarik ke sis..kt jeti tu kan..boleh nmpk singapore n certain part of indonesia iaitu pulau kerimon tau..mmg luas pemandangan kt situ.

  6. reena says:

    dah lame dah kite tak dtg sini.. yang… dedolu mase sekolah lgk.. penah ikut ayh kite pancing kat sini… tp yg kelako tuh sekor ikan pon tak dpt.. maybe sbb kite bising sgt kot….ekekeke

  7. ~ Lady ell ~ says:

    reena>dulu lain ,skarng dh lain reena..lebih2 lg pulau kukup tu ada trlibat ngan wilayah pembangunan iskandar . tu makin sibuk la tempat tu..sekor ikan pn tk dpt?alahai..sian nya..tu ler,sape suruh potpet2 lebih sgt…:)

  8. Redbloodsnow says:

    lawa² jek pic yg akak snap…ade bakat jd photographer neh..hehe

  9. ct rahani says:

    k.ell.. dah lama duk johor tp x penah lg smpai kt tnjung piai.. baca citer akak tergerak ati nk pegi nih.. hehehe..

  10. ~ Lady ell ~ says:

    redbloodsnow>eh,tk semua gambar akak dik..ada yg dim google..(pecah rahsia..)yelah,nk explain bg jelas kan..ct rahani>boleh la pegi lps ni..tp kalu nk lebih exciting harus pergi berkumpulan..baru seru…

  11. Ryn says:

    Salam,

    Sy ada planning nak g Pulau Kukup kemungkinan pd bln Oct ’10. Tp sy masih mencari pakej homestay yg halal & bajet. Anggaran group sy dlm 9 atau 10 org. Bole tlg bg idea x mn2 homestay yg sediakan mkanan halal.

    Thanks & have a nice day.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s